آرمان محیط سبز پاسارگاد
  • ساعات کاری: شبانه روزی

شناخت حشرات

هزارپا

هزارپا

این حشره به دو گروه عمده گوشتخوار و گیاهخوار تقسیم بندی میشود نوع گوشتخوار آن در اصلاح علمی صدپا نام دارد و به مراتب کوچکتر و سریعتر از نوع گیاهخوار خود میباشد ولی عموم مردم هر دوی آنها را به ” هزارپا” میشناسند. نوع گیاهخوار آن به برگ گیاهان علاقه مند است ولی نوع گوشتخوار آن سمی است و سمی خطرناک دارد که در موارد بسیاری جان انسان ها بخصوص کودکان را به خطر انداخته است. این حشرات در همه جا از از پارک گرفته تا برج ها و آپارتمان های مسکونی از منازل کوچک گرفته تا پنت هاووس های بزرگ دیده میشونداما تحقیقات انجام شده نشان میدهد در جاهایی که به نوعی با خاک در ارتباط هستند بیشتر دیده میشود. همچنین در زمان بارندگی بشتر مشاهده میشوند. علت آن مشخص نیست پس جاهایی که خاک وجود دارد و تازه باران باریده بشتر میتوان هزارپا دید. بگذارید یک مورد دیگر هم اضافه کنیم ” تاریکی” اونها شب فعال هستند و شما در زمان تاریکی ممکن است بشتر با آنها برخورد داشته باشید. طول بدن هزار پا به طور متوسط 25 سانتیمتر است. این حشره عمری حدود 5 سال داردبچه های آنها شبیه بزرگترها هستند، در فصل بهار تخم ریزی می کنند، و با ترشح ماده سمی ضد باکتری و قارچ از تخم ها محفاظت می کنند. جای نیش هزارپا متورم میشود و بسیار دردناک است در صورتی که مورد حمله این حشره زرد رنگ قرار گرفتید خیلی سریع خود را به پزشک برسانید.

هزارپا از کجا وارد منزل می‌شود؟

به طور کلی هزار پا از محیط بیرون خانه به داخل راه پیدا میکند. بنابراین راه پله های ورودی، بالکن و یا حتی پاسیو منازل در خان های قدیمی میتواند محلی مناسب برای ورود هزارپا باشد همچنین درز و شکاف در و پنجره ها ، زیر زمین و موتورخانه، ورودی لوله های آب به ساختمان و پارکینگ محل هایی هستند که از طریق آنها هزارپا وارد خانه میشود.

 

از کجا بفهمیم در منزلمان هزارپا وجود دارد؟

بیشتر حشرات را لازم نیست ببینیم تا متوجه شویم در منزلمان حضور دارند مثل ساس که از روی لکه های سیاه رنگ روی ملحفه و یا بویخاص آن و یا گزش های شبانه متوجه حضور آن در خانه میشویم و یا موش که از طریق وجود فضله و یا سر وصدای آن پی به حضور آن در منزل میبریم اما هزارپا از جمله حشراتی است که فقط و فقط باید دیده شود تا متوجه شویم در خانمان حضور دارد. تقریبا هیچ راه میانبری برای اینکه متوجه شویم در خانه هزارپا داریم وجود ندارد.

طراحی عامر تجارت خلیج فارس