آرمان محیط سبز پاسارگاد
  • ساعات کاری: شبانه روزی

شناخت حشرات

سوسک آلمانی (سوسری آلمانی)

سوسک آلمانی (سوسری آلمانی)

سوسری آلمانی (German cockroach)

سوسری آلمانی یا blatella germanica پراکندگی جهانی دارد. این سوسری جثه کوچکی به طول 12 الی 16 میلی متر و به رنگ قهو ای روشن دارد.در این گونه نیز بالها کامل است         ولی در سطح پشتی پرونوتوم دو نوار تیره موازی دیده می شود. شکم در نرها باریکتر و مجهز به چهار زایده انتهایی است ولی در ماده ها شکم پهن تر و فقط یک جفت سرسی دارد.

این گونه دارای تحرک زیاد بوده و بیشتر در قسمتهای گرم و تاریک ساختمانها مخفی هستند و بر خلاف گونه قبلی کمتر وارد فاضلابها و چاه ها می شوند.

دوره نمفی کوتاهتر و 2 تا 4 ماه طول می کشد. حشرات بالغ 6 الی 10 ماه زندگی می کنند.سوسریهای ماده کپسول تخم خود را برای مت طولانی در پشت بدن نگه داشته و کمی قبل از باز شدن آن را در محل مناسبی قرار می دهند ولی سایر گونه ها معمولا پس از تشکیل تخم، آن را در محل مناسب می چسبانند و مدت کوتاهی آن را حمل می کنند. در ایران بیشترین آلودگی به خصوص در تهران مربوط به دو گونه ذکر شده اخیر است.

سوسریها آلمانی بیشتر قسمتهای مرتفع ساختمانها و مجتمع های مسکونی و بیمارستانها را آلوده می کنند، در صورتی که سوسریهای آمریکایی در قسمت های  پایین ساختمانها، چاههای فاضلاب، آشپزخانه هاو رستورانها دیده می شوند.

سوسریهای آلمانی در اثر نقاط دنیا نسبت به بسیاری از سموم شیمیایی مقاومت پیدا کرده اند و این مسئله میارزه با آنها را دچار مشکل ساخته است.

سوسریها به دلیل ارتباط زیاد با مدفوع،زباله و مواد آلوده از یک طرف و ارتباط با آشپزخانه ها،مواد غذایی،ظروف و محیط زندگی انسان از سوی دیگر به عنوان حشراتی کثیف و ناقل عوامل بیماریزای متعدد به انسان شده اند.حضور این حشرات به خصوص در رستوران ها، نانوایی ها،بیمارستانها و کارگاه های تولید مواد غذایی اهمیت بسیاری اهمیت بسیاری داشته و باعث انتقال و شیوع عفونتهای ویروسی،باکتریایی و انگلی دستگاه گوارش و عفونتهای بیمارستانی می شوند.سوسکهای حمام اکثرا عادت به برگرداندن بخشی از مواد غذایی خورده شده و ریختن مدفوع خود در محلهای مختلف خود در محلهای مختلف دارند که این مطلب به انتقال بیماریها وعوامل بیماریزا کمک میکند.سوسریهاعامل بیماریهایی مثل فلج اطفال، آمیبیاز، ژیاردیازیس، بالانتیدیازیس و باکتریهای روده ای مثل اشریشیاکولای (Escherichia)،انواع سالمونا ((salmonell

استافیلوکوکوس اورئوس(staphylococcus aureus) شیگلا دیسانتری (shigella dysenteroae)،و یا حتی توکوپلاسموز را هم چنین سوسریها میزبان واسط نمادهای مثل...

 gongylonema pulchurm،sprura rytipleurites و

moniliformis Acanthocephalid که عمدتا انگل موش و حیوانات و ندرتا انسان هستند،می باشند.

 گزش سوسریها در سطح پوست و حتی زخم می کند،مدفوع و ترشحات بدبوی سوسریها برای برخی افراد حساسیت زا بوده و در آنها عوارض تنفسی و آلرژیک ایجاد می کند.

مبارزه شامل روشهای غیر شیمیایی و شیمیایی است:

روشهای غیر شیمیایی شامل اقداماتی است که از ورود سوسریها به منازل و اماکن جلوگیری کرده و هم چنین محیط را برای زندگی آنان نامناسب می کند.برای جلوگیری از ورود آنها باید اقدام به نصب توری برای پنجره ها و نصب نمد یا اسفنج در زیر در های ورودی به شکلی که با کف تماس داشته باشند، نمود.

روشهای شیمیایی ،برای این کار سموم مختلفی پیشنهاد شده که به دلیل مقاومت سوسریها به خصوص نوع آلمانی حتما باید قبل از مصرف سموم از مقاومت و حساسیت آنها اطمینان حاصل کرد.

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص گریده که سوسریهای آلمانی نسبت به سموم کاره مقاوم هستند و و از این سموم برای مبارزه نمی توان استفاده کرده. سموم فسفره، کارباماتی و پیرتروئیدی را می توان برای مبارزه با سوسریها به کاربرد. گرد یا محلول و یا پودر قابل تعلیق سمومی بایتکس، مالاتیون، دیازینون، دورسبان، دی دی وی پی، بایگون، سوین و پر مترین را می یابد به شکل سمپاشی ابقایی و در محلهای تردد و استراحت سوسریها مثل شکاف دیوارها، شوفاژخونه ها، پشت کابینت ها و یخچال و وسایل دیگر موجود در آشپزخانه ها کاملا سمپاشی نمود.در محلهای غیر قابل دسترس برای سمپاشی، می توان از آئروسلها استفاده کرد. تهیه و مصرف طعمه های مسموم 1% از سموم فسفره و کارباماتی به همراه گلیسرول نیز مفید است.

طراحی عامر تجارت خلیج فارس