آرمان محیط سبز پاسارگاد
  • ساعات کاری: شبانه روزی

شناخت حشرات

ساسهای تختخواب

ساسهای تختخواب

ساسهای تختخواب (bed bugs) خانواده cimicidea

حشراتی هستند به رنگ نارنجی تا قهوه ای که در سطح پشتی شکمی پهن بوده و پهلوهای باریکی دارند. در قسمت سر دارای  یک جفت شاخک چهاربندی باریک و یک جفت چشم مرکب برجسته هستند. قطعات دهانی از تیپ زننده و شامل یک خرطوم بلند و مفصلی و حاوی چهار آرواره سوزنی شکل در جلوی سر بوده که تا زیر سینه امتداد پیدا می کند.

این ساس ها از نظر بیولژی دارای دگریستی ساده بوده و در تمام مراحل زندگی خونخوار هستند.ساسها حشراتی شب فعال ((nucturnal بوده و روزها در محلهایی مثل درز وسایل چوبی، پشت قاب عکسها، شکاف دیوارها و کاغذ دیواری و لابلای رختخوابها مخفی می شوند.ساس به ندرت روی پوست برهنه قرار گرفته و غالبا خونخواری خود را از لباس یا ملافه انجام می دهد.مشاهده لکه های تیره مدفوع ساس روی لباس یا ملافه حاکی از گزش ساس است. مدت خونخواری 10 تا 15 دقیقه بوده و معمولا در این مدت درد یا ناراحتی چندانی احساس نمی شود ولی یکمی پس از ترک بدن، محل گزش ملتهب و شدیدا خارش دار خواهد شد. ساسها چند برابر وزن خود خون می خورند، سپس میزبان را ترک کرده و مجددا مخفی می شوند.نمف ساس برای هر پوست اندازی حداقل به یک نوبت خونخواری نیاز دارد.تخمها در شرایط مناسب پس از یک دوهفته باز می شوند.دوره نمفی که شامل پنج مرحله است چند ماه طول می کشد.ساسها مقاومت زیادی به گرسنگی داشته و بدون خونخواری ماهها زنده می مانند.

ساسها به طور طبیعی ناقل هیچیک از بیماری های انسانی نیستند ولی در شرایط آزمایشگاهی قادر به حفظ بعضی از عوامل بیماریزا برای چدین روز می باشند.تماسهای طولانی و تعداد زیاد گزش ممکن است عوارضی همچون کم خونی،طپش قلب و حتی اختلال در دید را به وجود آورد.

 

طراحی عامر تجارت خلیج فارس